eye                  
   
 

Часто задаваемые вопросы

Защита прав потребителей
Потребитель - это кто?

Потребитель - гражданин (физическое лицо), приобретающий, заказывающий либо имеющий намерение приобрести или заказать товар или работу, услугу в целях личного потребления или иных целях, не связанных с извлечением прибыли.

Back to top
Какие права имеют потребители?

Потребители имеют право на:

  • получение достоверной и полной информации о товаре (работе, услуге), а также изготовителе (исполнителе, продавце);
  • свободный выбор и надлежащее качество товара (работы, услуги);
  • безопасность товара (работы, услуги);
  • возмещение в полном объеме материальных убытков, морального вреда, причиненных товаром (работой, услугой) с недостатками, опасными для жизни, здоровья и имущества, а также неправомерным действием (бездействием) изготовителя (исполнителя, продавца);
  • обращение в суд, другие уполномоченные государственные органы за защитой нарушенных прав или охраняемых законом интересов;
  • создание общественных объединений потребителей.

Для отдельных групп потребителей, отнесенных к категориям нуждающихся в социальной защите, законодательством могут устанавливаться льготы и преимущества в сфере торговли, бытового и иных видов обслуживания.

Back to top
Какая инофрмация должна быть об изготовителе (исполнителе, продавце), правилах торговли и обслуживания

Изготовитель обязан довести до сведения потребителя наименование своего предприятия и место его нахождения (юридический адрес). Указанная информация должна содержаться в производственной марке или товарном знаке либо предоставляться иным способом.
Продавец (исполнитель) обязан довести до сведения потребителя фирменное наименование своей организации, место ее нахождения (юридический адрес) и режим работы. Указанная информация должна размещаться на вывеске.
Информация, предусмотренная частью второй настоящей статьи, должна быть доведена до сведения потребителей также при осуществлении торговли и обслуживания во временных помещениях, на ярмарках, с лотков или в других случаях, когда торговля и обслуживание производятся вне постоянного места нахождения продавца (исполнителя).
Продавец (исполнитель) обязан предоставить потребителю полную информацию о правилах торговли товарами, бытового и иных видах обслуживания.

Back to top
Какая инофрмация должна быть о товарах (работах, услугах)

Изготовитель (исполнитель, продавец) обязан своевременно предоставлять потребителю необходимую, достоверную и доступную информацию о реализуемых им товарах (работах, услугах).
Информация о товаре (работе, услуге) в обязательном порядке должна содержать:
обозначение нормативной документации, обязательным требованиям которой должен соответствовать товар (работа, услуга);
перечень основных потребительских, в том числе специфических свойств;
цену (тариф) и условия приобретения;
дату изготовления отдельных видов товаров;
гарантийные обязательства изготовителя (исполнителя);
правила и условия эффективного и безопасного использования;
срок службы (годности) и сведения о необходимых действиях потребителя по истечении этого срока, а также о возможных последствиях при невыполнении указанных действий;
наименование и форму собственности изготовителя (исполнителя, продавца), номер регистрационного и лицензионного удостоверения;
адреса изготовителя (исполнителя, продавца) и уполномоченных ими предприятий на принятие претензий от потребителя, а также выполняющих ремонт и техническое обслуживание;
способы и правила хранения, безопасности утилизации;
сообщение об использовании фонограммы при проведении театрально-концертных мероприятий.
В отношении товара, подлежащего обязательной сертификации, потребителю должна предоставляться информация о его сертификации.
Отсутствие необходимой информации о товаре (работе, услуге) влечет приостановление реализации такого товара (работы, услуги) до ее предоставления по предписанию соответствующего органа государственного управления.

Back to top
Какая форма и порядок оплаты товаров (работ, услуг)?

Форма и порядок оплаты товаров (работ, услуг) определяются по соглашению между потребителем и продавцом (изготовителем, исполнителем). Продажа товаров в кредит осуществляется в порядке, устанавливаемом правилами продажи товаров в кредит, утверждаемыми Правительством Республики Узбекистан.
При совершении купли-продажи потребителю выдается кассовый или товарный чек. Продажа товара без выдачи кассового или товарного чека запрещается.

Back to top
Какие права имеет потребитель при продаже ему товара с недостатками?

Потребитель, которому продан товар с недостатками, если это не было оговорено при заключении договора, вправе по своему выбору потребовать:

  • замены на товар надлежащего качества аналогичной марки (модели, артикула);
  • замены на такой же товар другой марки (модели, артикула) с соответствующим перерасчетом покупной цены;
  • безвозмездного устранения недостатков товара или возмещения расходов на исправление недостатков потребителем либо третьим лицом;
  • соразмерного уменьшения покупной цены;
  • расторжения договора с возмещением понесенных убытков.
  • Потребитель может реализовать указанные права, если недостатки обнаружены в течение:
  • гарантийного срока либо срока годности товара;
  • шести месяцев по товарам, на которые гарантийные сроки и сроки годности не установлены;
  • двух лет со дня передачи потребителю недвижимого имущества, если более длительные сроки не предусмотрены договором;
  • срока, установленного Правительством Республики Узбекистан для сезонных товаров.

При обнаружении потребителем недостатков в проданных ему изделиях, входящих самостоятельными элементами в наборы, гарнитуры, комплекты, комплексы и имеющие самостоятельные цены, он вправе предъявлять требования, предусмотренные частью первой настоящей статьи, как в отношении всего набора, гарнитура, комплекта, комплекса, так и самостоятельно входящих в него элементов, имеющих недостатки.
Требования, изложенные в части первой настоящей статьи, предъявляются потребителем продавцу.
Требования потребителя рассматриваются при предъявлении им кассового или товарного чека, а по товарам, на которые установлены гарантийные сроки, - надлежаще оформленного технического паспорта или иного заменяющего его документа.
В случае утраты потребителем технического паспорта его восстановление осуществляется в соответствии с законодательством.
Недостатки, обнаруженные в товаре, устраняются изготовителем. Взаимоотношения изготовителя и продавца регулируются договором.

Back to top
Производится ли замена товара с недостатками? Если производится, то каким образом ?

В случае обнаружения потребителем производственных, конструктивных, рецептурных или иных недостатков товара продавец (изготовитель) обязан в семидневный срок заменить его на товар аналогичной марки (модели, артикула), а при необходимости дополнительной проверки продавцом (изготовителем) качества товара - в течение двадцати дней с момента предъявления требования потребителем.
При отсутствии товара аналогичной марки (модели, артикула) требование потребителя о замене подлежит удовлетворению в течение месяца с момента заявления претензии. Для пустынных и отдаленных районов, районов периодического завоза указанное требование потребителя подлежит удовлетворению в срок, необходимый для очередной поставки товаров в эти районы, но не более двух месяцев.
За каждый день нарушения указанных сроков продавец (изготовитель) уплачивает потребителю одновременно с выдачей замененного товара неустойку (пеню) в размере одного процента цены товара.
По согласию потребителя продавец обязан заменить товар с недостатками на такой же

Back to top
Какие права имеет потребитель на обмен товара надлежащего качества?порядок расчет а с потребителем в случае продажи ему товара с недостатками?

Потребитель вправе в течение десяти дней со дня покупки обменять непродовольственный товар надлежащего качества на аналогичный у продавца, где он был приобретен, а в случае отсутствия такого товара в продаже - получить денежную компенсацию.
Порядок обмена и перечень товаров, не подлежащих обмену, определяются правилами, утвержденными Правительством Республики Узбекистан.


Иногда продавцы уклоняются от замены или обмена купленного товара

Back to top
Каков перечень товаров, не подлежащих возврату или обмену на аналогичный товар?

1. Товары для профилактики и лечения заболеваний в домашних условиях (предметы санитарии и гигиены из металла, резины, текстиля и других материалов, инструменты, приборы и аппаратура медицинские, средства гигиены полости рта, линзы очковые, предметы по уходу за детьми, лекарственные препараты).
2. Предметы личной гигиены (зубные щетки, расчески, заколки, бигуди для волос, парики, шиньоны и другие аналогичные товары). 3. Парфюмерно-косметические товары.
4. Текстильные товары (хлопчатобумажные, льняные, шелковые, шерстяные и синтетические ткани, товары из нетканых материалов типа тканей - ленты, тесьма, кружево и другие); кабельная продукция (провода, шнуры, кабели); строительные и отделочные материалы (линолеум, пленка, ковровые покрытия и другие) и другие товары, отпускаемые на метраж.
5. Швейные и трикотажные изделия (изделия швейные и трикотажные бельевые, чулочно-носочные и перчаточные изделия).
6. Изделия и материалы, контактирующие с пищевыми продуктами, из полимерных материалов, в том числе для разового использования (посуда и принадлежности столовые и кухонные, емкости и упаковочные материалы для хранения и транспортировки пищевых продуктов).
7. Товары бытовой химии, пестициды и агрохимикаты.
8. Мебель (мебельные гарнитуры и комплекты).
9. Изделия из драгоценных металлов, с драгоценными камнями, из драгоценных металлов со вставками из полудрагоценных и синтетических камней, ограненные драгоценные камни.
10. Автомобили и мотовелотовары, прицепы и номерные агрегаты к ним; мобильные средства малой механизации сельскохозяйственных работ; прогулочные суда и иные плавсредства бытового назначения.
11. Технически сложные товары бытового назначения, на которые установлены гарантийные сроки (станки металлорежущие и деревообрабатывающие бытовые; электробытовые машины и приборы; бытовая радиоэлектронная аппаратура; бытовая вычислительная и множительная техника; фото- и киноаппаратура; телефонные аппараты и факсимильная аппаратура; электромузыкальные инструменты; игрушки электронные).
12. Животные и растения.

11. Каков перечень товаров, на которые не распространяется требование покупателя о безвозмездном предоставлении ему на период ремонта или замены товара аналогичной марки (модели, артикула)

Ответ:
1. Автомобили, мотоциклы и другие виды мототехники, прицепы и номерные агрегаты к ним, кроме товаров, предназначенных для использования инвалидами, прогулочные суда и плавсредства.
2. Мебель.
3. Электробытовые приборы, используемые как предметы туалета и в медицинских целях (электробритвы, электрофены, электрощипцы для завивки волос, медицинские электрорефлекторы, электрогрелки, электробинты, электропледы, электроодеяла).
4. Электробытовые приборы, используемые для термической обработки продуктов и приготовления пищи (бытовые печи СВЧ, электропечи, тостеры, электрокипятильники, электрочайники, электроподогреватели и другие товары).

Back to top
Кто несет ответственность за вред, причиненный вследствие недостатков товара (работы, услуги)

Вред, причиненный жизни, здоровью или имуществу потребителя вследствие конструктивных, производственных, рецептурных и иных недостатков товара (работы, услуги), а также применения материалов, оборудования, приборов, инструментов, приспособлений или иных средств, не обеспечивающих безопасность жизни, здоровья или имущества потребителя, подлежит возмещению продавцом (изготовителем, исполнителем).
Право требовать возмещения вреда, причиненного вследствие недостатков товара (работы, услуги), признается за любым потерпевшим независимо от того, состоял ли он в договорных отношениях с продавцом (изготовителем, исполнителем) или нет.
Вред, причиненный жизни, здоровью или имуществу потребителя, подлежит возмещению, если он наступил в течение предусмотренного нормативной документацией срока службы (годности), а если он не установлен, - в течение десяти лет с момента изготовления товара (принятия работы, услуги).
Продавец (изготовитель, исполнитель) освобождается от ответственности, если докажет, что вред причинен вследствие непреодолимой силы или нарушения потребителем установленных правил использования, хранения или транспортировки.

Back to top
Кто оплачивает за нанесение морального вреда и в каком порядке ?

Моральный вред, причиненный потребителю вследствие нарушения его прав, подлежит компенсации причинителем вреда при наличии его вины. Размер компенсации морального вреда определяется судом.
Компенсация морального вреда осуществляется независимо от возмещения имущественного вреда и понесенных потребителем убытков.

Back to top
Как обеспечивается государственная защита прав потребителей и к кому можно обращаться при нарушении этих прав?

Государство гарантирует потребителям защиту их прав и охраняемых законом интересов при приобретении и использовании товара (работы, услуги).
Государственную защиту прав потребителей обеспечивают органы государственной власти и управления, а также суды.
Специально уполномоченными государственными органами по защите прав потребителей являются: Государственный комитет Республики Узбекистан по демонополизации и развитию конкуренции, Узбекское агентство стандартизации, метрологии и сертификации (далее - агентство "Узстандарт"); Министерство здравоохранения Республики Узбекистан; Государственный комитет Республики Узбекистан по архитектуре и строительству; Государственный комитет Республики Узбекистан по охране природы; другие органы государственного управления, осуществляющие в пределах своей компетенции контроль за соблюдением законодательства о защите прав потребителей.

Back to top
Какие государственные органы, осуществляют контроль за безопасностью и качеством товаров (работ, услуг) и какими полномочиями обладают?

В целях обеспечения безопасности и качества товаров (работ, услуг) агентство "Узстандарт", Министерство здравоохранения Республики Узбекистан, Государственный комитет Республики Узбекистан по архитектуре и строительству, Государственный комитет Республики Узбекистан по охране природы и другие органы государственного управления, осуществляющие контроль за безопасностью и качеством товаров (работ, услуг), в пределах своей компетенции:
устанавливают обязательные требования по безопасности и качеству товаров (работ, услуг) и осуществляют контроль за соблюдением этих требований;
направляют предписания изготовителям (исполнителям, продавцам) об устранении нарушения требований по безопасности и качеству товаров (работ, услуг), снятии с производства, прекращении выпуска и реализации недоброкачественных товаров (работ, услуг), отзыве их от потребителей, а также информируют об этом потребителей;
предъявляют в суды иски к изготовителям (исполнителям, продавцам) в случае нарушения ими требований по безопасности и качеству товаров (работ, услуг).
Деятельность государственных органов управления, осуществляющих контроль за безопасностью и качеством товаров (работ, услуг), координирует Правительство Республики Узбекистан.

Back to top
В некоторых объектах торговли и сферы услуг говорят об отсутствии платежных терминалов В каких объектах предусмотрены оснащение платежных терминалов?

Платежные терминалы должны быть установлены в обязательном порядке* в следующих объектах розничной торговли и оказания услуг, осуществляющих денежные расчеты с населением:

  • кассы продажи авиа- и железнодорожных билетов;
  • кассы автовокзалов и автостанций;
  • автозаправочные станции;
  • гостиницы;
  • кредитные организации (кредитные союзы, микрокредитные организации, ломбарды), страховые организации и другие субъекты финансового рынка;
  • стационарные торговые точки, в том числе аптеки (независимо от размера занимаемой площади);
  • объекты общественного питания;
  • пункты приема платежей от населения за жилищно-коммунальные услуги, а также за услуги телефонной связи, в том числе за услуги сотовой телефонной связи;
  • места временного хранения автотранспортных средств;
  • отделения связи;
  • объекты бытового обслуживания, а также проведения культурно-массовых и зрелищных мероприятий;
  • другие хозяйствующие субъекты, осуществляющие денежные расчеты с населением.

*) За исключением объектов, имеющих в соответствии с законодательством право оказания денежных расчетов с населением без применения контрольно-кассовых машин.

Back to top
Вопросы к Закону Республики Узбекистан "О банкротстве"
Каким требованиям должен отвечать судебный управляющий?

Судебными управляющими могут быть назначены лица, имеющие высшее образование, стаж работы не менее двух лет, а также прошедшие аттестацию в государственном органе по делам о банкротстве.

Back to top
Какие процедуры банкротства имеются согласно Закону Республики Узбекистан "О банкротстве"?

Ответ: Имеются 5 процедур банкротства: - наблюдение, судебная санация, мировое соглашение, внешнее управление, ликвидационное производство.

Back to top
Что относиться к признакам банкротства?

Признаками банкротства должника признается неспособность удовлетворить требования кредиторов по денежным обязательствам и (или) исполнить обязанности по обязательным платежам, если соответствующие обязательства и (или) обязанности не исполнены им в течение трех месяцев со дня их наступления.

Back to top
Что такое реестр требований кредиторов?

В реестре требований кредиторов указываются сведения о каждом кредиторе, установленном размере его требований по денежным обязательствам и (или) обязательным платежам, очередности удовлетворения каждого из его требований.

Back to top
Как производится удовлетворения требований кредиторов?

Вне очереди покрываются судебные расходы, расходы, связанные с выплатой вознаграждения судебным управляющим, текущие коммунальные и эксплуатационные платежи, расходы на страхование имущества должника, а также удовлетворяются требования по обязательствам должника, возникшим после возбуждения дела о банкротстве, и требования граждан, перед которыми должник несет ответственность за причинение вреда жизни или здоровью в соответствии с законодательством.

  • В первую очередь удовлетворяются требования по платежным (исполнительным) документам, предусматривающим обязательные платежи и выдачу денежных средств на выплату заработной платы, по исполнительным документам, предусматривающим перечисление или выдачу денежных средств со счета для удовлетворения требований о взыскании алиментов, по выплате вознаграждений по авторским договорам, обеспечивающих равную степень выполнения обязательств должника по обязательным платежам и требованиям, вытекающим из трудовых и приравненных к ним правоотношений, а также требования граждан по возмещению ущерба, причиненного их имуществу преступлением или административным правонарушением.
  • Во вторую очередь удовлетворяются требования по обязательному страхованию, а также по кредитам банков и страхования кредитов банка.
  • В третью очередь удовлетворяются требования кредиторов, обеспеченные залогом.
  • В четвертую очередь удовлетворяются требования кредиторов, не обеспеченные залогом.
  • В пятую очередь удовлетворяются требования владельцев акций.
  • В шестую очередь погашаются все остальные требования.
Back to top
Риэлторлик фаолияти тўғрисида
Ўзбекистон Республикаси “Риэлторлик фаолияти тўғрисида”ги Қонунига асосан кимлар риэлторлик фаолиятини амалга ошириш ҳуқуқига эга?

Риэлторлик фаолияти юридик ва жисмоний шахсларнинг кўчмас мулк объектларига ва уларга бўлган ҳуқуқларга доир битимлар тузиш билан боғлиқ хизматларни шартнома асосида кўрсатиш бўйича тадбиркорлик фаолиятидир.

            Риэлторлик фаолияти риэлторлик фаолияти соҳасидаги ваколатли давлат органи томонидан бериладиган риэлторлик фаолиятини амалга ошириш ҳуқуқини берувчи лицензия асосида амалга оширилади. Риэлторлик фаолиятини лицензиялаш тартиби Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси томонидан белгиланади.

Back to top
Риэлторлик хизматларининг турларини айтиб беринг.

Риэлторлик фаолияти қуйидаги турлардаги риэлторлик хизматларини кўрсатиш орқали амалга оширилади:

  •  кўчмас мулк объектларига ва уларга бўлган ҳуқуқларга доир битимларни тузиш чоғидаги воситачилик;
  •  кўчмас мулк объектларининг ва уларга бўлган ҳуқуқларнинг савдосини ташкил этиш;
  •  кўчмас мулк объектларини ишончли бошқариш;
  •  кўчмас мулк бозорида ахборот ва маслаҳат хизматлари.
Back to top
Риэлторлик фаолиятини лицензиялаш қандай тартибда амалга оширилади?

Риэлторлик фаолиятини лицензиялаш тартиби Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 10.05.2011 йилдаги 129-сонли Қарори билан тасдиқланган “Риэлторлик фаолиятини лицензиялаш тўғрисида”ги Низом талабларига асосан амалга оширилади.

            Лицензия бериш ёки лицензия беришни рад этиш тўғрисидаги қарор лицензияталабгорининг барча зарур ҳужжатлар илова қилинган аризаси олинган кундан бошлаб ўттиз кундан ортиқ бўлмаган муддатда қабул қилинади.

            Лицензия талабгорининг барча ҳужжатлар илова қилинган аризаси икки кун муддатда эксперт комиссиясига кўриб чиқиш учун киритилади.

            Эксперт комиссияси тақдим этилган ҳужжатларни йигирма кундан ортиқ бўлмаган муддатда кўриб чиқади ва улар бўйича лицензия бериш ёки лицензия беришни рад этиш тўғрисида эксперт хулосаси тайёрлайди.

            Лицензияловчи орган уч кун мобайнида эксперт комиссияси хулосаси асосида лицензия бериш ёки лицензия беришни рад этиш тўғрисида қарор қабул қилади.

            Лицензияловчи орган тегишли қарор қабул қилингандан кейин уч кун мобайнида лицензия талабгорини қабул қилинган қарор тўғрисида хабардор қилади.

            Лицензия беришга қарор қилинганлиги тўғрисидаги билдиришнома лицензия талабгорига банк ҳисоб рақами реквизитлари ва давлат божи тўлаш муддати кўрсатилган ҳолда ёзма шаклда юборилади

Back to top
Риэлторлик ташкилотини ташкил этишнинг асосий талаблари нималардан иборат.

Риэлторлик ташкилоти лицензияга эга бўлган тижорат ташкилотидир.

            Риэлторлик ташкилоти қонун ҳужжатларида назарда тутилган ҳар қандай ташкилий-ҳуқуқий шаклда ташкил этилиши ва ўз фаолиятини амалга ошириши мумкин.

            Риэлторлик ташкилоти штатида риэлторнинг малака сертификатига эга бўлган камида икки нафар ходим, шу жумладан, риэлторлик ташкилотининг раҳбари бўлиши керак.

            Риэлторлик ташкилотига унинг раҳбари аризасига кўра бир ёки бир неча турдаги риэлторлик хизматлари кўрсатиш учун лицензия берилиши мумкин.

            Риэлторлик ташкилоти риэлторлик фаолиятидан ташқари бошқа фаолият турларини амалга ошириш ҳуқуқига эга эмас.

            Риэлторлик ташкилоти давлат ҳокимияти ва бошқаруви органлари томонидан ташкил этилиши мумкин эмас.

            Риэлторлик ташкилоти ўз фаолиятини ўз фуқаролик жавобгарлигини суғурта қилиш полиси мавжуд бўлган тақдирда амалга оширади.

Back to top
Риэлторлик хизматларини амалга ошириш ҳуқуқини берувчи малака сертификатини амал қилишини тугатиш учун нима асос бўлади.

Малака сертификатининг амал қилишини тугатиш учун қуйидагилар асос бўлади:

  •  малака сертификатига эга бўлган шахснинг аризаси;
  •  риэлтор томонидан риэлторлик хизматлари кўрсатиш давомида олинган маълумотлар буюртмачининг ёзма рухсатисиз учинчи шахсларга тақдим этилганлиги;
  • риэлторлик фаолиятини амалга оширишда бир йил ичида икки мартадан кўп қонун ҳужжатларини бузиш содир этилганлиги;
  • малака сертификатини риэлторлик фаолиятида фойдаланиш мақсадида бошқа жисмоний шахсга берилганлиги фактининг аниқланганлиги;
  • муайян мансабни эгаллаш ёки хўжалик соҳасида муайян фаолият билан шуғулланиш ҳуқуқидан маҳрум этиш тарзидаги жазони назарда тутувчи суд ҳукмининг қонуний кучга кирганлиги;
  • фуқарони белгиланган тартибда муомалага лаёқатсиз ёки муомала лаёқати чекланган деб топиш тўғрисидаги суд қарорининг қонуний кучга кирганлиги.

            Малака сертификатининг амал қилиши уни тугатиш тўғрисида қарор қабул қилинган санадан эътиборан тугатилади.

            Ушбу модда биринчи қисмининг учинчи - бешинчи хатбошиларида назарда тутилган асослар бўйича малака сертификатининг амал қилиши тугатилган шахс малака сертификатининг амал қилишини тугатиш тўғрисида қарор қабул қилинган кундан эътиборан уч йил ичида риэлторлик фаолияти соҳасидаги ваколатли давлат органига малака сертификати олиш учун ариза билан мурожаат қилишга ҳақли эмас.

            Риэлторлик фаолияти соҳасидаги ваколатли давлат органининг малака сертификатининг амал қилишини тугатиш тўғрисидаги қарори устидан қонун ҳужжатларида белгиланган тартибда судга шикоят қилиниши мумкин.

Back to top
Баҳолаш ва биржа фаолиятини лицензиялаш талаб ва шартлари қандай меъёрий хужжатлар кўрсатилган.

Баҳолаш фаолиятини лицензиялаш тартиби Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 8.05.2003 йилдаги 210-сонли Қарори билан тасдиқланган “Баҳолаш фаолиятини лицензиялаш тўғрисида”ги Низом талабларига асосан амалга оширилади.

            Биржа фаолиятини лицензиялаш тартиби Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 4.02.2003 йилдаги 66-сонли Қарори билан тасдиқланган “Биржа фаолиятини лицензиялаш тўғрисида”ги Низом талабларига асосан амалга оширилади.

Back to top
Ўзбекистон Республикасининг қандай қонунчилик ва қонун ости хужжатлари билан баҳолаш, биржа ва риэлторлик фаолиятлари амалга оширилади.

Баҳолаш, биржа ва риэлторлик фаолиятларини амалга ошириш Ўзбекистон Республикасининг Баҳолаш, биржа ва риэлторлик фаолиятлари тўғрисидаги Қонунлари асосида амалга оширилади.

            Шунингдек,

            Баҳолаш фаолияти, Ўзбекистон Республикаси Президентининг 24.04.2008 йилдаги ПҚ-843 сонли “Баҳоловчи ташкилотлар фаолиятини янада такомиллаштириш ва кўрсатилаётган хизматлар сифати учун уларнинг масъулиятини ошириш тўғрисида”қарори асосида амалга оширилади.

            Лицензиялаш тартиби Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 8.05.2003 йилдаги 210-сонли Қарори билан тасдиқланган “Баҳолаш фаолиятини лицензиялаш тўғрисида”ги Низом асосида амалга оширилади.

            Баҳолаш малака сертификатини бериш тартиби Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирлиги томонидан 04.08.2008 йилда 1840-сон билан рўйхатга олинган Низом асосида амалга оширилади.

            Биржа фаолиятини лицензиялаш тартиби Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 4.02.2003 йилдаги 66-сонли Қарори билан тасдиқланган “Биржа фаолиятини лицензиялаш тўғрисида”ги Низом талабларига асосан амалга оширилади.

            Риэлторлик фаолиятини лицензиялаш тартиби Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 10.05.2011 йилдаги 129-сонли Қарори билан тасдиқланган “Риэлторлик фаолиятини лицензиялаш тўғрисида”ги Низом талабларига асосан амалга оширилади.

            Шу билан бирга, Риэлторнинг малака сертификатини бериш тартиби Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирлиги томонидан 10.06.2011 йилда 2236-сон билан рўйхатга олинган Низом асосида амалга оширилади.

:p>

Back to top
Баҳолаш ва риэлторлик ташкилоти қандай ташкилий-ҳуқуқий шаклда ташкил этилиши мумкин.

Баҳолаш фаолияти фақат юридик шахслар томонидан амалга оширилади

            Риэлторлик фаолияти юридик ва жисмоний шахслар томонидан амалга оширилади. Бунда жисмоний шахсга - риэлторга лицензия фақат кўчмас мулк бозорида ахборот ва маслаҳат хизматлари кўрсатиш ҳуқуқига берилади.

Back to top
Истеъмолчилар хуқуқларини ҳимоя қилиш ва реклама фаолиятини тартибга солиш тўғрисида
Ўзбекистон Республикаси Президентининг 13.11.2012 йилдаги 4483-сонли Фармонига асосан, истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва реклама соҳасида қандай йўналишлар белгилаб берилган?

Рақобат муҳитини ривожлантириш учун қонун ҳужжатларини янада такомиллаштириш ва зарур шарт-шароитларни шакллантириш, товарлар (ишлар, хизматлар) бозорларида, биринчи навбатда ички истеъмол бозорида ва реклама соҳасида ноҳалол рақобатчиликка чек қўйиш чора-тадбирларини амалга ошириш, жамоат тузилмалари билан яқиндан мувофиқлаштирилган ҳолда истеъмолчиларнинг қонуний манфаатлари ва ҳуқуқлари ҳимоя қилинишини таъминлаш бўйича чора-тадбирларни амалга ошириш.

Back to top
“Истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисида”ги қонунга кўра, шартноманинг қандай шартлари истеъмолчи ҳуқуқини чеклаб қўювчи ҳисобланади?

Шартноманинг истеъмолчи ҳуқуқларини чеклаб қўядиган ва қонун ҳужжатларига зид бўлган талаблари ҳақиқий эмас деб ҳисобланади. Агар уларни қўллаш натижасида истеъмолчига зарар етказилган бўлса, бу зарар ишлаб чиқарувчи (сотувчи, ижрочи) томонидан қопланиши лозим.

Сотувчи (ижрочи) истеъмолчини ҳақ эвазига қўшимча товарлар сотиб олишга ёки қўшимча хизматлардан фойдаланишга қисташга, шунингдек кўрсатилмаган хизматлар учун ҳақ олишга ҳақли эмас.

Back to top
Қонун ҳужжатларига мувофиқ, истеъмолчилар қандай ҳуқуқларга эга?

Истеъмолчилар қуйидаги ҳуқуқларга эга:

  • товар (иш, хизмат) ҳақида, шунингдек ишлаб чиқарувчи (ижрочи, сотувчи) ҳақида тўғри ва тўлиқ маълумот олиш;
  • товар (иш, хизмат)ни эркин танлаш ва унинг тегишли даражада сифатли бўлиши;
  • товар (иш, хизмат)нинг хавфсиз бўлиши;
  • ҳаёти, соғлиғи ва мол-мулки учун хавфли нуқсони бўлган товар (иш, хизмат), шунингдек ишлаб чиқарувчи (ижрочи, сотувчи)нинг ғайриқонуний ҳаракати (ҳаракатсизлиги) туфайли етказилган моддий зиён, маънавий зарарнинг тўлиқ ҳажмда қопланиши;
  • бузилган ҳуқуқлари ёки қонун билан муҳофаза этиладиган манфаатлари ҳимоя қилинишини сўраб судга, бошқа ваколатли давлат органларига мурожаат этиш;
  • истеъмолчиларнинг жамоат бирлашмаларини тузиш.
Back to top
Давлат истеъмолчиларнинг ҳуқуқ ва манфаатларини ҳимоя қилинишини таъминлаш бўйича қандай кафолатлар беради. Қайси органлар истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилади?

Давлат истеъмолчиларнинг товар (иш, хизмат) сотиб олиш ва ундан фойдаланиш чоғидаги ҳуқуқлари ҳамда қонун билан қўриқланадиган манфаатлари ҳимоя қилинишини кафолатлайди.

Истеъмолчиларнинг ҳуқуқлари давлат томонидан ҳимоя қилинишини давлат ҳокимияти ва бошқаруви органлари, шунингдек судлар таъминлайдилар.

Back to top
Истеъмолчининг ҳуқуқлари бузилиши туфайли унга етказилган маънавий зарар қандай ундирилади?

Истеъмолчининг ҳуқуқлари бузилиши туфайли унга етказилган маънавий зарар учун уни етказган шахс, башарти у айбдор бўлса, ҳақ тўлаши лозим. Маънавий зарар учун тўланадиган ҳақ миқдорини суд белгилайди.

Маънавий зарар учун ҳақ тўлаш мулкий зиён ва истеъмолчи кўрган зарарнинг ўрни қопланишидан қатъи назар, амалга оширилади.

Back to top
“Истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисида”ги қонунга кўра, Давлат рақобат қўмитасининг ваколатлари?

Давлат рақобат қўмитаси ва унинг ҳудудий органлари истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш мақсадида:

  • истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларига риоя этилиши устидан давлат назоратини амалга оширадилар;
  • истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларининг қўлланилиши масалалари юзасидан расмий тушунтиришлар берадилар;
  • истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларини бузиш аломатлари аниқланган тақдирда, ишлаб чиқарувчидан (ижрочидан, сотувчидан) зарур ҳужжатлар, тушунтиришларни ва бошқа ахборотни сўраб оладилар;
  • истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини бузаётган камчиликларни бартараф этиш тўғрисида ишлаб чиқарувчига (ижрочига, сотувчига) кўрсатма юборадилар;
  • истеъмолчиларнинг (истеъмолчилар номуайян доирасининг) ҳуқуқларини ҳимоя қилиб, судга мурожаат этишга ҳақлидирлар;
  • қонун ҳужжатларига мувофиқ бошқа ваколатларни амалга оширадилар.
Back to top
Қайси давлат органлари маҳсулотлар (иш, хизматлар) сифати ва хавфсизлиги устидан назоратни амалга оширади?

“Ўзстандарт” агентлиги, Соғлиқни сақлаш вазирлиги; Давлат архитектура ва қурилиш қўмитаси; Табиатни муҳофаза қилиш давлат қўмитаси, истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларига риоя этилишини ўз ваколатлари доирасида назорат қилувчи бошқа давлат бошқаруви органлари истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш учун махсус ваколат берилган давлат органларидир. Улар маҳсулотлар (иш, хизматлар) сифати ва хавфсизлиги устидан назоратни амалга оширади.

Back to top
Товар (иш, хизмат) ҳақидаги зарур ахборотнинг йўқлиги бўйича қандай таъсир чоралари кўрилади?

Товар (иш, хизмат) ҳақидаги зарур ахборотнинг йўқлиги бундай товар (иш, хизмат)ни реализация қилиш маълумот берилгунга қадар тегишли давлат бошқаруви органининг кўрсатмаси бўйича тўхтатиб турилишига сабаб бўлади.

Back to top
Истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларини бузганлик учун қандай жавобгарликлар белгиланган?

Ишлаб чиқарувчи (ижрочи, сотувчи) истеъмолчиларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қонун ҳужжатларини бузганлик учун жавобгар бўлади.

Ишлаб чиқарувчининг (ижрочининг, сотувчининг) мансабдор шахслари, шунингдек якка тартибдаги тадбиркорлар ишлаб чиқарилган санаси ва яроқлилик муддати кўрсатилиши шарт эканлиги қонун ҳужжатларида белгиланган товарларни ишлаб чиқарилган санаси ва яроқлилик муддати кўрсатилмаган ҳолда реализация қилиш ва сотиш учун қабул қилганлик, яроқлилик муддати ўтган товарларни реализация қилиш ва сотиш учун қабул қилганлик, истеъмолчиларнинг ҳуқуқлари бузилишларини бартараф этиш тўғрисидаги кўрсатмаларни бажаришдан бўйин товлаганлик, ўз вақтида ёки лозим даражада бажармаганлик, шунингдек истеъмолчиларга товарлар (ишлар, хизматлар) тўғрисида ахборот тақдим этмаганлик ёки била туриб нотўғри маълумотлар тақдим этганлик, товарларни (ишларни, хизматларни) мажбурий сертификатлаштириш қоидаларини бузганлик, норматив ҳужжатлар талабларига жавоб бермайдиган товар (иш, хизмат) туфайли истеъмолчиларга зарар етказганлик учун маъмурий жавобгарликка тортилади.

p>

Back to top
Қонун ҳужжатларига мувофиқ қайси органлар истеъмолчиларнинг ҳаёти, соғлиғи, мол-мулки ҳамда атроф-муҳит учун хавф туғдирувчи товар ишлаб чиқарганлик (иш бажарганлик, хизмат кўрсатганлик) учун жавобгар бўлади?

Истеъмолчиларнинг ҳаёти, соғлиғи, мол-мулки ҳамда атроф-муҳит учун хавф туғдирувчи товар ишлаб чиқарганлик (иш бажарганлик, хизмат кўрсатганлик) учун қонун ҳужжатларига мувофиқ:

  • ишлаб чиқарувчи (ижрочи);
  • норматив ҳужжатларни тасдиқлаган орган;
  • мувофиқлик сертификати берган орган;
  • соғлиқни сақлаш, табиатни муҳофаза қилиш, ветеринария хизмати органлари ёки хавфли товар (иш, хизмат)ни ишлаб чиқариш ёхуд реализация қилишга рухсат берган бошқа органлар жавобгар бўлади.
Back to top
Табиий монополия субъектлари томонидан маҳсулотлар (хизматлар) учун белгиланган нархлар (тарифлар) ўзгарганлиги тўғрисида истеъмолчиларга неча кун олдин ва қандай тартибда маълумот бериши лозим?

Табиий монополия субъектлари томонидан нархлар (тарифлар) ўзгарганлиги бўйича улар кучга киришидан камида ўн беш кун аввал оммавий ахборот воситаларида эълон қилинади.

Back to top
Истеъмолчининг товар (иш, хизмат) ҳақидаги нотўғри ёки етарли даражада тўлиқ бўлмаган маълумот туфайли етказилган зарарни қоплаш тўғрисидаги талаблари қандай асосларга кўра кўриб чиқилади?

Истеъмолчининг товар (иш, хизмат) ҳақидаги нотўғри ёки етарли даражада тўлиқ бўлмаган маълумот туфайли етказилган зарарни қоплаш тўғрисидаги талаблари сотиб олинган товар (иш, хизмат)нинг хоссалари ва жиҳатлари ҳақида истеъмолчи махсус билимга эга эмас деган тахминга асосланиб қараб чиқилади.

Back to top
Нуқсонли товарни алмаштириб бериш тартиби қандай амалга оширилади?

Истеъмолчи товарнинг ишлаб чиқарилишига, тузилишига, таркибига доир камчиликларни ёки бошқа нуқсонларни аниқлаган тақдирда сотувчи (ишлаб чиқарувчи) уни айни шундай маркали (моделли, артикулли) товарга етти кунлик муддатда, товар сифатини сотувчи (ишлаб чиқарувчи) томонидан қўшимча равишда текшириш зарур бўлганида эса, истеъмолчи талаб қўйган пайтдан эътиборан йигирма кун ичида алмаштириб бериши шарт.

Айни шундай маркали (моделли, артикулли) товар бўлмаган тақдирда, истеъмолчининг алмаштириб бериш хусусидаги талаби даъво қилинган пайтдан эътиборан бир ой ичида қондирилиши керак. Чўл ва олис жойларда, товарлар вақти-вақти билан олиб бориладиган жойларда истеъмолчининг бундай талаби ушбу жойларга навбатдаги товар етказиб бериш учун кетадиган муддат ичида, лекин икки ойдан кечиктирмай қондирилиши лозим.

Back to top
Истеъмолчининг мақбул сифатли товарни алмаштириб олиш ҳуқуқи қандай амалга оширилади?

Истеъмолчи мақбул сифатли ноозиқ-овқат товарини харид қилган кунидан эътиборан ўн кун ичида ушбу товар сотиб олинган жойдаги сотувчидан уни айни шундай товарга алмаштириб олишга, бундай товар сотувда бўлмаса, пулини қайтариб олишга ҳақли.

Алмаштириб олиш тартиби ва алмаштириб берилмайдиган товарлар рўйхати Ўзбекистон Республикаси Ҳукумати тасдиқлайдиган қоидалар билан белгиланади.

Back to top
Реклама тушунчасига таъриф беринг?

Бевосита ёки билвосита фойда (даромад) олиш мақсадида юридик ёки жисмоний шахслар, маҳсулот, шу жумладан товар белгиси, хизмат кўрсатиш белгиси ва технологиялар тўғрисида ҳар қандай шаклда ва ҳар қандай воситалар ёрдамида қонун ҳужжатларига мувофиқ тарқатиладиган махсус ахборот – реклама ҳисобланади.

Back to top
Рекламага доир асосий талаблар нималардан иборат?

Қонунийлик, аниқлик, ишончлилик, рекламадан фойдаланувчига зарар, шунингдек маънавий зарар етказмайдиган шакллар ва воситалардан фойдаланиш рекламага доир асосий талаблардир.

Back to top
Нотўғри рекламага таъриф беринг?

Ноаниқлиги, икки хил маънони англатиши, бўрттириб юбориши, яшириб кетиши оқибатида, рекламани тарқатиш вақти, жойи ва усулига нисбатан қўйилган талабларни ва қонун ҳужжатларида назарда тутилган бошқа талабларни бузиши натижасида рекламадан фойдаланувчиларни чалғитувчи ёки чалғитиши мумкин бўлган, шахсларга, шунингдек давлатга зарар ва маънавий зарар етказиши мумкин бўлган реклама нотўғри (инсофсиз, билатуриб ёлғон) реклама ҳисобланади.

Нотўғри реклама тақиқланади.

Back to top
Вояга етмаганларга мўлжалланган рекламада қандай чекланишлар мавжуд?

Қуйидаги реклама тақиқланади:

  • фақат вояга етганларга мўлжалланган ёки вояга етмаганларнинг олиши ёхуд истеъмол қилиши тақиқланган маҳсулотни вояга етмаганлар истеъмол қилаётган ёки ундан фойдаланаётган тасвир туширилган реклама;
  • вояга етмаганларни маҳсулот олишга ёки реклама қилинаётган маҳсулотни олишни илтимос қилиб учинчи шахсларга мурожаат этишга даъват қилувчи реклама;
  • ҳақиқий ёки ўйинчоқ қуролдан фойдаланилган реклама.
Back to top
Реклама тўғрисидаги қонун ҳужжатларини бузганлик учун қандай жавобгарликлар белгиланган?

Реклама тўғрисидаги қонун ҳужжатларини бузганликда айбдор шахслар белгиланган тартибда жавобгар бўлади.

Жумладан, реклама берувчи, реклама тайёрловчи ва тарқатувчи - юридик шахсларнинг мансабдор шахслари, реклама берувчи, реклама тайёрловчи ва тарқатувчи - жисмоний шахслар нотўғри реклама берганлик, аксилреклама беришдан бош тортганлик, реклама қилиниши қонун ҳужжатлари билан тақиқланган маҳсулотни реклама қилганлик, реклама тўғрисидаги қонун ҳужжатларининг бузилишини тугатиш ҳақидаги кўрсатмани ўз вақтида бажармаганлик, ташқи рекламани жойлаштириш тартибига риоя қилмаганлик, реклама ахборотига тааллуқли ҳужжатлар ва материалларни ваколатли давлат органига белгиланган муддатда тақдим этмаганлик ёки атайин нотўғри маълумотлар такдим этганлик учун маъмурий жавобгарликка тортилади.

Back to top
Импорт бўйича келтириладиган дори-дармон воситалари ва тиббий буюмларни реализация қилиш учун қанча миқорда савдо устамалари қўлланилади?

Вазирлар Маҳкамасининг 5.08.2000 йилдаги 307-сонли қарорига асосан, импорт бўйича келтириладиган дори-дармон воситалари ва тиббиёт буюмлари, товар етказиб беришда қатнашувчи воситачиларнинг сонидан қатъи назар, сотиб олиш қийматининг 20 фоизидан кўп бўлмаган миқдорда улгуржи-чакана савдо устамаси қўлланган ҳолда сотилади.

Back to top
Тўловларни банк пластик карточкалари орқали қабул қилиш терминаллари билан жиҳозланиши шарт бўлган аҳоли билан пул ҳисоб-китоблари муомаласини амалга оширувчи чакана савдо ва хизмат кўрсатиш корхоналари қайсилар?

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 19.04.2010 йилдаги 1325-сонли қарорининг 2-иловасига асосан, авиа ва темир йўл, автовокзал ва автобекат кассалари, автомобилларга ёнилғи қуйиш шаҳобчалари, меҳмонхоналар, кредит ва суғурта ташкилотлари, турғун савдо шаҳобчалари, дорихоналар, умумий овқатланиш объектлари, автотранспортларни вақтинчалик сақлаш жойлари, алоқа бўлимлари, маиший хизмат кўрсатиш объектлари ва аҳоли билан пул ҳисоб-китоблари муомаласини амалга оширувчи бошқа хўжалик субъектлари терминаллар билан жиҳозланиши лозим.

Back to top
Истеъмолчилар ўз ҳуқуқларининг бузилиши билан боғлиқ даъволар бўйича судга мурожаат қилганда, қанча миқдорда давлат божи тўлайдилар?

Истеъмолчилар ўз ҳуқуқларининг бузилиши билан боғлиқ даъволар бўйича, шунингдек товар (иш, хизмат)лар хавфсиз бўлиши ва уларнинг сифати устидан назоратни амалга оширувчи давлат органлари, истеъмолчиларнинг жамоат бирлашмалари истеъмолчининг (истеъмолчилар номуайян доирасининг) манфаатларини кўзлаб қўзғатиладиган даъволар бўйича давлат божи тўлашдан озод қилинадилар.

Back to top
О применении системы ключевых показателей эффективности хозяйствующих субъектов с государственной долей
Как правильно определить прогнозные (целевые) показатели эффективности, если их нормативное значение законодательством не установлено?

Прогнозные (целевые) показатели эффективности на утверждение уполномоченного органа вносятся исполнительным органом хозяйствующих субъектов. Их величина не может быть установлена ниже нормативного значения, утвержденного законодательством. Поскольку для многих показателей нормативных значений законодательством не установлено, важно правильно определить их величину. Как это сделать и что необходимо учесть?

Для установления объективных величин прогнозных (целевых) показателей могут применяться следующие методы:

  • анализ и использование результатов экспертных оценок по организации или по отрасли в целом;
  • сбор и комплексный анализ финансовых и нефинансовых показателей наиболее успешных конкурентов;
  • расчет на основе фактических данных за прошлые периоды (не менее трех предыдущих лет).
  • Specific - конкретная, определенная. Цель «немедленно нажимать кнопку» не является четкой, альтернативой будет «нажимать на кнопку в течение 1 секунды»;
  • Measurable - измеримая. Цель должна подразумевать количественную измеримость результата;
  • Achievable - достижимая. Цель должна быть выполнимой;
  • Relevant — соответствующая контексту. Достижение цели должно быть обеспечено ресурсами;
  • Timed/Time-bounded — Привязанная к точке/интервалу времени. Нет привязки - нет цели (есть мечты).

При постановке целей следует учитывать правила SMART.В концепции «управления по целям» (objectivemanagement) для достижения эффективности при постановке цель проверяется по критериям:

Back to top
Какова периодичность расчета КПЭ? Должны ли осуществлять ежеквартальный расчет КПЭ организации, которые сдают отчетность один раз в год?

Независимо от периодичности сдачи отчетности в государственные органы,периодичность расчета КПЭ является ежеквартальной[1]. Это касается и организаций, сдающих отчетность один раз в год. Отчетность, представляемая в государственные органы (финансовая, статистическая, налоговая и др.), является лишь одним из источников информации для расчета КПЭ. Кроме нее необходимо использовать информацию, содержащуюся в документах бухгалтерского учета, бизнес-плане, других материалах, полученных или разработанных в установленном порядке[2].


[1] См. пункт 8 «Положения о критериях оценки эффективности деятельности акционерных обществ и других хозяйствующих субъектов с долей государства». Приложение к постановлению Кабинета Министров РУз от 28.07.2015г. №207.

[2]Там же. Пункт 13.

Back to top
Допустимо ли изменение показателей, приведенных в «Положении о критериях оценки эффективности деятельности акционерных обществ и других хозяйствующих субъектов с долей государства»и каков порядок действий организации при такой необходимости?

Согласно Положению, КПЭ, приведенные в  приложении 2а, являются обязательными для расчета и представления в Центр по управлению государственными активами при ГКК РУз. В случае невозможности применения отдельных КПЭ решение об этом утверждается уполномоченным органом управления организации по предложению исполнительного органа.

Ясно, что специфика деятельности организации может требовать использования и других КПЭ. В этом случае, рекомендуется это делать в рамках дополнительных показателей, приведенных в приложении 2б.  Все ключевые показатели эффективности, применяемые для оценки деятельности исполнительного органа, должны утверждаться решением уполномоченного органа управления (наблюдательным советом, учредителем и т.п.).

Back to top
Могут ли организации, еще не перешедшие к сдаче отчетности по МСФО, производить расчет первых пяти обязательных показателей по отчетности, подготовленной по НСБУ?

Да, первые пять показателей предусмотрены для расчета на предприятиях, перешедших для сдачи отчетности по Международным стандартам финансовой отчетности (МСФО). Эти пять показателей важны для оценки финансово-экономического положения предприятия, и именно эти показатели хотят видеть заинтересованные лица, в том числе иностранные  инвесторы.

Правила расчета указанных показателей показывают, что четыре из них можно точно рассчитать из отчетности,подготовленной по Национальным стандартам бухгалтерского  учета (НСБУ)[1]. Лишь один показатель (EBITDA- прибыль до вычета процентов, налогов и амортизации) требует дополнительных данных, отсутствующих в финансовой отчетности по НСБУ, но имеющихся в других источниках расчета КПЭ. Это позволяет рассчитывать первые пять ключевых показателей эффективности независимо от текущего использования стандартов бухгалтерского учета и отчетности.


[1] См. «Правила расчета основных ключевых показателей эффективности»Приложение №3а к «Положению о критериях оценки эффективности деятельности акционерных обществ и других хозяйствующих субъектов с долей государства».

Back to top
Как поступить, если в ходе отчетного периода невозможно выполнение какого-либо из утвержденных показателей?

Перечень ключевых показателей эффективности, их целевое (прогнозное) значение, а также удельные веса для каждого отчетного периода утверждаютсярешением уполномоченного органа управления хозяйствующего субъекта и являются неотъемлемой частью егобизнес-плана.Поэтому любое отклонение от утвержденных показателей или изменение их целевых (прогнозных) значений возможно лишь по решению уполномоченного органа, которым эти показатели утверждены.

Если невозможность выполнения утвержденного показателя будет обоснована перед уполномоченным органом, то возможно принятие имрешения:

  • об исключении данного показателя из перечня ключевых показателей эффективности и изменении удельных весов остальных показателей; либо
  • об изменении  целевого (прогнозного) значения показателя и/или его удельного веса.

Учитывая, что утверждение системы ключевых показателей эффективности, их целевых (прогнозных) значений осуществляется по предложениям исполнительного органа, дальнейшее внесение изменений следует расценивать как их слабую проработку. Именно поэтому, «Положением о критериях оценки эффективности деятельности акционерных обществ и других хозяйствующих субъектов с долей государства»предусмотрена возможность привлечения сторонних консультантов для разработки системы ключевых показателей эффективности и их целевых (прогнозных) значений. Эти затраты вполне окупятся, сведя к минимуму риск выявления в дальнейшем допущенных ошибок при внедрении системы КПЭ.А учитывая, что правильность и достоверность расчета КПЭ должна подтверждаться руководителем исполнительного органа, профессиональный подход к внедрению системы КПЭ придаст исполнительному органу дополнительной уверенности при оценке деятельностипредприятия.

Back to top
Каким образом рассчитывается ИКЭ, если в организации применяются и основные, и дополнительные показатели эффективности?

Интегральный коэффициент эффективности (ИКЭ) рассчитывается как средневзвешенное значение всех ключевых показателей эффективности, утвержденных на предприятии. Расчет производится отдельно по основным и отдельно по  дополнительным КПЭ. Для оценки деятельности исполнительного органа используются итоги как по основным, так и дополнительным показателям. Для этого вычисляетсясреднеарифметическое значение суммы ИКЭ по основным и дополнительным показателям. 

Back to top
В некоторых хозяйствующих субъектах полагают, чтосистема КПЭ направлена только на оценку деятельности исполнительного органа.Так ли это?

Достижение финансовых и экономических показателей, являющихся критериями эффективности, невозможно обеспечить лишь благодаря работе исполнительного органа управления. Каким бы хорошим не был командир, победа достигается всем трудовым коллективом. Поэтому в п.28 Положения подчеркнуто, что«… не допускаются установление надбавок, выплата премий и иных материальных поощрений в организациях без проведения оценки эффективности деятельности исполнительного органа либо, если его эффективность является неудовлетворительной или низкой».

Данный вопрос необходимо учесть при разработке и/или внесении изменений и дополнений в локальные документы предприятияпо оплате труда. Например, «Положение об оплате труда работников», «Положение о премировании работников» и т.п.

Back to top
??????? Orphus